EV prestasi tinggi pertama dengan lencana ‘N’ Hyundai iaitu Ioniq 5 N kini secara rasmi telah dilancarkan di Thailand, selepas ia membuat kemunculan sulung di negara tersebut ketika berlangsungnya Bangkok Worldwide Motorshow 2024 April lalu.
Di sana Ioniq 5 N ini diumum dijual pada harga 3,790,000 baht atau RM479,500. Mahal? Sebagai perbandingan Honda Civic Kind R FL5 dijual di Thailand pada harga 3,990,000 baht atau RM504,800, berbanding di Malaysia hot-hatch itu dijual pada harga RM399,900.
Hyundai Ioniq 5 N ini diasaskan dari crossover EV Ioniq 5 customary, diberikan prestasi dan juga rupa yang lebih agresif. Ia menampilkan badan 50 mm lebih lebar dan ia 20 mm lebih rendah yang terhasil kerana ia memerlukan tayar dan juga diffuser belakang yang lebih lebar untuk prestasi pemanduan yang lebih baik.
Kerangka Ioniq 5 N ini juga telah dipertingkat. Berbanding Ioniq 5 biasa, kerangka Ioniq 5 N ini menerima 42 titik kimpalan yang lebih banyak bersama bahan perekat badan 2.1 meter lebih panjang. Cagak-cagak motor elektrik dan bateri juga dipertkuatkan, manakala subframe belakang dan hadapan juga dipertingkat dengan ketegaran sisi lebih kuat.
Untuk unit rangkaian kuasa, Ioniq 5 N yang masih diasaskan dari platform E-GMP ini menerima dua buah motor elektrik masing-masing pada gandar hadapan dan belakang – jadi Ioniq 5 N ini merupakan jentera produksi jalan raya pertama Hyundai N yang menampilkan sistem AWD, memberikan peluang bagi sayap perlumbaan itu memindahkan pengetahuan mereka dari Kejohanan Rali Dunia (WRC) yang telah disertai sejak 2014 kepada mannequin produksi yang dijual di bilik pameran.
Kedua-dua motor berkenaan dipadankan pada gandar pacuan berintegrasi (IDA) yang diinspirasikan dari jentera WRC sebenar, bagi memastikan ia tahan asakan dari motor elektrik berkuasa tinggi. Motor yang memacu gandar hadapan menghasilkan kuasa 226 PS, manakala motor pada gandar belakang pula berkuasa 385 PS.
Secara keseluruhan, ia menghasilkan kuasa gabung 609 PS, dan meningkat kepada 650 PS bersama tork maksima 770 Nm apabila mod N Grin Increase (NGB) diaktifkan. Ini membolehkan Ioniq 5 N tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.4 saat (3.5 saat jika NGB tidak digunakan), sebelum mencapai kelajuan maksima 260 km/j (Ioniq 5 biasa hanya mampu dipandu sehingga 185 km/j).
Dengan pengetahuan yang dikutip dari Kejohanan Rali Dunia (WRC), Hyundai N turut memberikan fungsi N Drift Optimizer pada Ioniq 5 N. Menerusi fungsi ini, pemandu dapat melakukan aksi drift dengan lebih lama, malah turut boleh memulakan drift dengan teknik clutch kick seperti jentera enjin pembakaran dalaman pacuan roda belakang yang diberikan kotak gear guide menerusi fungsi Torque Kick Drift.
Antara perincian menarik yang turut disertakan pada Ioniq 5 N ini termasuk sistem N Lively Sound + dan juga N e-Shift, iaitu sistem yang akan memberikan bunyi seakan bunyi enjin sebenar dan rasa tukaran gear seperti kotak gear DCT.
Bagi menghasilkan N Lively Sound tersebut, Ioniq 5 N diberikan 10-pembesar suara (lapan dalam kabin dan dua lagi di luar) bagi memberikan tiga tema bunyi berbeza iaitu Ignition, Evolution dan Supersonic. Bagi bunyi Ignition, ia memberikan bunyi seakan enjin petrol 2.0 liter turbo pada mannequin Hyundai N sebelum ini (i30 N, Kona N dan sebagainya), lengkap dengan dengan bunyi pop & bang.
Hyundai Ioniq 5 N ini telahpun membuat kemunculan sulung di Malaysia pada awal bulan ini menerusi acara Sime Darby Motors Automania yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil. Bila ia akan dilancarkan masih belum diketahui, namum kami difahamkan sebanyak tiga unit telah di bawah ke sini, dan ia mungkin akan dijual pada harga RM388k.
GALERI: Hyundai Ioniq 5 N di BIMS 2024
GALERI: Hyundai Ioniq 5 N diprebiu di Malaysia
Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.